אביה קופלמן, מלחינת הבית, בראיון עם המלחין הישראלי אייל אדלר, לקראת הבכורה ליצירתו 'רפסודיה לגיטרות ולתזמורת'

 

Bio_picture

 

קונצ'רטו לגיטרות ולתזמורת סימפונית אינו מחזה נפוץ  – אבל הערב תוכלו להאזין, בבכורה עולמית, ליצירתו של המלחין הישראלי אייל אדלר 'רפסודיה לגיטרות ולתזמורת', במסגרת ערב 'הכל רפסודיות', עם נגן הגיטרה נדב לב, בניצוחו של מאסטרו פרדריק שאזלן.

במה שהפך כבר למסורת כאן אצלנו בבלוג, ערכה אביה קופלמן, מלחינת הבית שלנו ראיון עם אדלר – והרי הוא לפניכם

יצירה לגיטרות ולתזמורת היא די נדירה מבחינת השילוב הכלי, וככזו – מה הדבר הראשון והמרכזי אליו היית רוצה שהמאזינים ישימו לב בהאזנה לה?

השילוב הלא שגרתי בין גיטרה חשמלית, גיטרה קלאסית ותזמורת סימפונית מלאה, והצבעים והמרקמים המתהווים כתוצאה משילוב זה. קטעי הסולו בגיטרות מרחיבים לעתים את אפשרויות הנגינה המקובלות בכלים אלו, כגון :נגינה על החשמלית בקשת צ'לו ויצירת סוגי טרמולו וויבראטו עדינים , תוך שימוש בחזרה מעגלית -אלקטרונית (Loop) , ועוד.

לו יכולת להשפיע ולשנות דבר אחד בתחום המוזיקה בארץ, מה היית עושה?

יש צורך בתמיכה רבה, ויצירת הזדמנויות משמעותיות נוספות לביצוע וקידום מוזיקה ישראלית חדשה בגופי הביצוע הקמריים והתזמורתיים.

ספר על המקום והמשמעות של כתיבה תזמורתית ביצירתך,לעומת מדיומים אחרים.

סגנון הכתיבה שלי מתייחס במיוחד לאלמנטים של צבע , מצלול ומרקם. הרכב סמפוני גדול ונרחב נותן ביטוי משמעותי למרקמים ול"צבע הצלילי" ביצירותיי. מרקמים אלו מורכבים ובנויים לעתים ממספר שכבות צליל שונות, בערכים ריתמיים שונים וחלוקות ריתמיות משתנות בו-זמנית.

מהם מקורות ההשפעה/השראה שלך?

מבחינה מוזיקלית אלו מלחינים כמו ליגטי, בארטוק, מסיין, מלחיני הזרם הספקטרלי-צרפתי, ואחרים. כמו כן, אני בהחלט מושפע מתחום המוזיקה אלקטרונית , מוזיקה חוץ-מערבית ועוד .

מהי שאיפתך הגדולה בתחום המוזיקה וההלחנה?

ארבע השנים האחרונות היו מספקות ומרגשות מאוד עבורי כמלחין, מבחינת הבמות המרכזיות בהן נוגנו יצירותיי וכן המבצעים אתם זכיתי לעבוד. אני מקווה לפתח כיוונים אלו ואף להתפתח לאפיקים חדשים. יש לי מחשבות ראשוניות על כתיבת אופרה, למשל.

מה הקשר בין הסצנה המוסיקלית הישראלית לזו העולמית לפי חוויתך ותפישתך?

בארץ פועלים כוחות יצירה וביצוע מעולים ברמה גבוהה ביותר. המיקום הגאוגרפי והניתוק ממרכזי המוסיקה הבולטים באירופה יוצרים קושי מסוים מחד, ואתגר המוביל לעשייה אינטנסיבית וסצנה חייה ופעילה, מאידך.

מה לתחושתך עושה את המוזיקה שלך לטובה?

קשה לי לענות על זה כמובן, אבל אולי אצטט משהו שנכתב בהקשר זה : ייתכן והשילוב בין הממד האבסטרקטי והשימוש בצבעים וגוונים עדינים, שקופים,  לעומת האינטנסיביות והדרמה המוזיקלית המתהווה במהלך היצירה, יוצרים עניין על דרך הניגוד וההשלמה.

האם אתה מתפרנס מההלחנה, ואם לא, ממה, וכיצד זה משפיע על העיסוק בהלחנה?

האיזון והשילוב בין משרת ההוראה האקדמית והעיסוק הרב בהלחנה , במיוחד בשנים האחרונות, יוצרים סדר יום עמוס, מפרה ,יצירתי.
יש אמנים, מסורות או סגנונות שאינם מבוצעים על במת הקונצרטים ומהווים חלק משמעותי מחייך המוזיקליים?

בהחלט. אני מתעניין ומושפע מעולמות מוזיקליים מגוונים מאוד, כמו מוזיקה אלקטרונית למשל (כולל טראנס והאוס); אמנים רבים מתחום הרוק והפופ, כדוגמת דייויד בואי, להקות הרוק המתקדם, ועוד ועוד. פרט לאלו אני מאזין ומושפע גם ממוזיקה חוץ-מערבית כמו מוזיקה הודית קלסית, מוזיקה יפנית, ועוד.

האם יש לך קשר לאמנויות אחרות בעשייתך האמנותית? 

אמנות ויזואלית מודרנית, ובתוכה ציור וצילום מעניינים אותי מאוד, ואני מושפע מציירים כגון רותקו, פולוק ואחרים. בנוסף לכך, רעיונות מסוימים ביצירותיי קשורים לדימוי ויזואלי ולקשרים שבין זמן, חלל וצליל.


ראיון נוסף, אותו ערך מבקר המוסיקה חגי חיטרון, התפרסם במדור 'גלריה' של עיתון הארץ הבוקר (29.6.16)

הארץ - 29.6

איל אדלר נולד בירושלים. סיים בהצטיינות לימודים לתואר ראשון ולתואר אמן באקדמיה למוזיקה ומחול בירושלים במגמת קומפוזיציה, ולתואר דוקטור לקומפוזיציה באוניברסיטת מקגיל במונטריאול. יצירותיו הקאמריות והתזמורתיות מנוגנות בקונצרטים ובפסטיבלים רבים בישראל, ארצות הברית, קנדה, דרום קוריאה, גרמניה, אנגליה, צרפת, פינלנד, הונגריה, צ'כיה, רוסיה, רומניה וקרואטיה.

יצירתו הסימפונית של אדלר, Resonating Sounds בוצעה בבכורה עולמית על ידי דניאל ברנבוים ותזמורת הדיוואן מזרח-מערב במסגרת הסיור הבינלאומי של התזמורת בקיץ 2014 בפסטיבלי זלצבורג ולוצרן, בתאטרון קולון וברויאל אלברט הול בלונדון, במסגרת פסטיבל BBC Proms. היצירה הוזמנה על ידי תזמורת הדיוואן, הוקלטה והושמעה ברדיו 4 של הבי-בי-סי וברדיו השוויצרי. יצירתו קריסטליזציה לתזמורת סימפונית נוגנה על ידי התזמורת הפילהרמונית הישראלית בניצוחו של זובין מהטה. מחזור השירים השער האפל נוגן בפסטיבל הבינלאומי למוזיקה קאמרית בירושלים, והיצירה צבעי העפר נוגנה בבכורה בפסטיבל ירושלים למוזיקה קאמרית ובמוזאון היהודי בברלין.

אדלר נבחר כמלחין הבית של התזמורת הסימפונית והקאמרית של אוניברסיטת מקגיל במונטריאול, והוזמן לוויסבי בשוודיה כמלחין-בית אורח מטעם החברה הבינלאומית למוזיקה בת-זמננו (ISCM). הוא כיהן כמלחין הבית של אנסמבל מיתר בשנים 2006-2012, ולאחר מכן בתפקיד יועץ האנסמבל. ד"ר אדלר משמש כמרצה בכיר לקומפוזיציה ותיאוריה באקדמיה למוזיקה ע"ש רובין בירושלים, שבה גם כיהן בתפקידי דיקן הסטודנטים, ראש מחלקת יצירה רב-תחומית ועוד. עוד שימש כחבר בוועדה לעניינים אקדמיים, במועצה האקדמית העליונה של פרס ראש הממשלה ובוועדות נוספות. נוסף על כך הוא חבר הנהלת איגוד הקומפוזיטורים הישראלי.

אדלר זכה בפרס ראש הממשלה לקומפוזיטורים לשנת 2008, בשני פרסי אקו"ם, ובהם פרס הישג השנה, במלגת פולברייט ובפרס הדיקן על הצטיינות בלימודים ובהוראה, וכן במענקי יצירה כגון קרן מורשה, קרן גריי מטעם קרן התרבות אמריקה-ישראל ועוד.

יצירותיו מוקלטות ומושמעות ברדיו בארץ ובחו"ל. תקליטורים שונים מיצירותיו יצאו לאור בשנים האחרונות. תקליטור חדש מיצירותיו הקאמריות והתזמורתיות האחרונות צפוי לצאת באוקטובר השנה בקונצרט פתיחת העונה של אנסמבל מיתר.יצירותיו יוצאות לאור באופן קבוע מטעם המכון למוזיקה ישראלית (ממ"י), והמרכז למוזיקה ישראלית (מל"י)."

כתובת האתר של המלחין: http://www.ayaladler.com

—–

פופולרית 8

רביעי 29 יוני  20:00   |   אולם הנרי קראון


הכל רפסודיות

פרדריק שאזלן, מנצח ופסנתרן
אולג סטולפנר, צ׳לו
נדב לב, גיטרות (אקוסטית וחשמלית)
ז'אנה גונטרנקו, כינור

רוול – קונצ׳רטו לפסנתר
רוול – קונצ׳רטו לפסנתר ביד שמאל ותזמורת
פופררפסודיה הונגרית, לצ׳לו ולתזמורת
איל אדלר – רפסודיה לגיטרות ולתזמורת (בכורה עולמית בהזמנת התזמורת הסימפונית ירושלים)
שאזלןרפסודיה צוענית

כתיבת תגובה