׳אחרי מות׳ – נוויל מרינר (15.2.1924-2.10.2016)

19769

פוסט מיוחד בבלוג – על הקונצרט בו ניצח נוויל מרינר על התזמורת הסימפונית ירושלים ועל שלישיית פסנתרנים מופלאה (17.1.79)

׳למן הרגע הראשון הייתה בינינו כימיה לא נורמלית, ממש כמו שידור מטפיסי של תחושת מוסיקה, ובלי צורך במילים. לא הסתכלנו אחד על השני, וגם כמעט שלא על מרינר. זו הייתה חוויה נפלאה עבורי: כאילו התחושה הזו זורמת מכמה כיוונים בו-זמנית.׳
(אלכסנדר תמיר)

מתוך הקונצרט: האזינו לביצוע הנפלא של הקונצ׳רטו לשלושה פסנתרים בפה מז׳ור, ק. 242 מאת מוצרט, בניצוחו של מרינר ועם שלישיית הפסנתרנים ברכה עדן, אלכסנדר תמיר ופנינה זלצמן.

חלק ראשון: אלגרו

חלק שני: אדאג׳יו

חלק שלישי: רונדו. טמפו די מינואטו

להאזנה לקונצ׳רטו במלואו:


לפני כשבוע ומחצה הלך לעולמו המנצח האנגלי הנודע סר נוויל מרינר, והוא בן 92. מרינר החל את
הקריירה שלו ככנר ברביעיית מיתרים ולאחר מכן הצטרף אל התזמורת הסימפונית של לונדון. ב-1959 ייסד את התזמורת הקאמרית של אקדמיית סט-מרטין-אין-דה-פילדס – במטרה ליצור הרכב קאמרי שיאגד תחת כנפיו את מיטב הנגנים של לונדון. אם בתחילה ההרכב תואר כ׳מפלט ללא מנצח׳ עבור נגני כלי-קשת, במהירה הפך מרינר ל׳בוגד׳ כפי שהוא מכנה את עצמו באחד מהראיונות שנערכו עמו: מנצח שגם על הבמה החזיק לעיתים מזומנות כינור בידו האחת ושרביט מנצחים בשניה. כיום התזמורת הקאמרית של אקדמיית סט-מרטין-אין-דה-פילדס היא אחת מהתזמורות הקאמריות הטובות בעולם, עם רפטואר הקלטות עצום (מעל 500 דיסקים), ושיתוף הפעולה שלה עם מייסדה הוא המוקלט ביותר בין מנצח ותזמורת כלשהי, כשבמרכזו ביצועים למוסיקה מתקופת הבארוק – אך גם בנוסף לעיסוק מרכזי זה הקים מרינר תזמורות נוספות בארה״ב ובאירופה, וניצח על מיטב התזמורות בעולם, וגם על הסימפונית ירושלים.

מרינר ניגן עם התזמורת בקונצרט מטעם איגוד השידור האירופי (17.1.79), שאף צולם לטלוויזיה הישראלית, ושנערך בבנייני האומה בירושלים בתכנית מיצירות שופן, מוצרט, פולנק וסטרווינסקי – ועם שלושה מבכירי הפסנתרנים הישראליים של אותה תקופה, שמתוכם שניים היו צמד אמנותי מזהיר: הצמד עדן-תמיר (ברכה עדן ואלכסנדר תמיר) ופנינה זלצמן. נועם-הליכותיו של מרינר הפכו את החזרות ואת הקונצרט עצמו לעונג של ממש. ׳הו, זה היה עוד בתקופה שבה היו מנצחים שצעקו על התזמורת׳, מספר תמיר, ׳אבל לא כך עם מרינר. הוא היה ׳סופר-אנגלי׳. מנומס, נדיר בשקט הפנימי שלו, עם הרבה ידע ובטחון, וכל אלו השרו אווירת עבודה נינוחה. את התוצאות הרגשנו ממש באופן מוחשי – זה היה כאילו התזמורת גבהה שבעתיים!׳

ותמיר מוסיף: ׳כך בחזרות וגם בקונצרט עצמו שהיה הצלחה גדולה מבחינת הקהל. מרינר עצמו ניסה להטיס אותנו (צמד הפסנתרנים עדן-תמיר ופנינה זלצמן) לפסטיבל שארגן בארצות-הברית, אבל בסוף הדבר לא נסתייע בידו בשל סיבות לוגיסטיות.׳

תכניית הקונצרט:

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s