עם הפנים קדימה – מוסיקה וטכנולוגיה בתזמורת הסימפונית ירושלים

לקראת קונצרט 'התזמורת הסימפונית ירושלים וחברים' שנערוך בתזמורת ביום רביעי בחרנו להתמקד בפוסט זה באספקט מרתק של המוסיקה הקלאסית, ובגישה המודרנית-טכנולוגית שמוצאת בה את דרכה אל פני השטח, דרך שני יזמים-מוזיקאים, חברי התזמורת: מאסטרו פרדריק שאזלן, המנצח והמנהל המוסיקלי של התזמורת זו העונה השניה, ומי שאחראי במידה רבה על השינוי שחל בה בשנה וחצי האחרונות, ונגן האבוב המוכשר שמנגן בה, יגאל קמינקא, אשר לצד קריירה מוסיקלית מצליחה וכשרון רב, מנהל חיים של איש סטארט-אפ, ומי שהסטארט-אפ המהפכני והמצליח שלו הוא, לא במקרה, מוסיקלי.

לנגן בפסנתר 'בלי ידיים'

חדי-העין מביניכם שהגיעו לקונצרט של התזמורת ב-31 לאוקטובר, הבחינו אולי במשהו מוזר. ממש בתחילת הקונצרט עלה אל הבמה מאסטרו שאזלן, המנהל המוסיקלי של התזמורת הסימפונית ירושלים, התיישב ליד הפסנתר הגדול שבקדמת אולם הנרי קראון, והניח עליו, במקום המיועד לתווים, מכשיר אייפד. לאחר מכן אמר לקהל שגדש את האולם: 'הערב הזה הוא בבחינת ניסוי. אם תראו אותי נוגע במסך המגע – זה סימן שהניסוי נכשל'. שרביט המנצחים של עמוס בועזסון הונף אל על, והתזמורת יצאה לדרך בנגינת הקונצ'רטו לפסנתר מס' 1 של בטהובן, כששאזלן נעזר באייפד כבספר-תווים.

הניסוי, אגב, הצליח בסיכומו של דבר: פרט לפעמיים-שלוש, האפליקציה שבעזרתה ניגן שאזלן את תפקיד הפסנתר זיהתה את הרגע שבו מגיעה התזמורת למקום שבו יש להפוך את הדף הוירטואלי, ו'הפכה' אותו בעצמה (אפליקציות דומות כבר קיימות בשוק מזה זמן, אך לא כאלו ש'מאזינות' לתפקידי התזמורת ויודעות להפוך את התווים בזמן אמת). שאזלן הצליח לעקוב אחרי התוכנה המהירה של חברת Tonara ללא מאמץ, ומנהלי החברה גם מספרים על הפונקציה הלימודית שבה: ניתן להתעכב על נקודות בעייתיות, לרשום הערות, ולהגיע בזריזות למקום הרלוונטי בתיווי גם תוך כדי הקונצרט'.

וכך זה נראה בכתבה קצרה שערכה רשת BloombergTV:

האם אלו פניה של המוסיקה הקלאסית בעתיד? קשה לראות את 'הופכי-הדפים' המסורתיים, שתופסים את חצי הספסל של הפסנתרן ועוקבים אחר נגינתו עושים 'הסבה מקצועית' בעתיד הקרוב ממש, אבל בקצב שבו העולם משתנה זו בהחלט אפשרות ריאלית בטווח של שנים.

ובאשר לשאזלן עצמו, מנהל מוסיקלי צעיר ואנרגטי, ובכן, הוא מכיר בכוחה של הטכנולוגיה לשנות את העולם המוסיקלי, ולהנגיש אותו לנגנים, שוחרי-מוסיקה ולקהל עצמו – אז אל תהיו מופתעים אם תזכו להשתתף בניסויים דומים בעתיד….

על מוסיקאי אנלוגי ועולם דיגיטלי – יגאל קמינקא, נגן האבוב הראשון שלנו ושותף ב-Joytunes

Yigal-Kaminka

להרבה מאיתנו יש חברים או קרובים שעובדים גם הם שעות על גבי שעות בחברת סטארט-אפ זו או אחרת, וגם הראיון עם יגאל קמינקא נערך בשעה מאוחרת, כשהוא יוצא מהמשרד. אצל קמינקא זה מעט שונה (וכנראה יותר עמוס מאצל רוב החברים הסטארטאפיסטים שלכם) – מוסיקאי, שמצליח בדרך מעוררת השתאות להספיק ולעשות חזרות לבד ובצוותא, ולנגן בקונצרטים שלנו, יחד עם העבודה ב-Joytunes, הסטארט-אפ שבו הוא שותף, סטאrט-אפ שאף הוא מוסיקלי. אין בכך כדי לפגוע ביכולת המוסיקלית המרשימה שלו או לגרוע מפיתוח הכישרון – ומהיכולות הוירטואוזיות שלו תוכלו להתרשם בקונצרט 'התזמורת הסימפונית ירושלים וחברים' ביום רביעי הקרוב, שם ינגן עם נגנים נוספים מהתזמורת את הסימפוניה קונצ'רטנטה של מוצרט, בערב שבו נגני התזמורת הופכים לסולני הקונצרט.

"למדתי מוסיקה בתיכון כצנלסון בכפר-סבא, ולצבא התנדבתי בגלל סיבות בריאותיות, שם הייתי מוסיקאי מצטיין", מספר קמינקא על תחילת דרכו כנגן, "לאחר מכן עשיתי תואר ראשון באבוב ובחלילית באקדמיה למחול ולמוסיקה בירושלים, והמשכתי לתואר שני כפול בקרלסרוהה שבגרמניה, ותואר שלישי בחלילית, בכיתת סולנים שכזו. בברלין הייתי מהמקימים של הרכב קאמרי שנקרא The Berlin Counterpoint, שישיית כלי נשיפה מעץ ופסנתר. מאוד הצלחנו: היו לנו אמרגנים וסיבובי-הופעות במקומות שונים באירופה, בדרום-אמריקה ובעוד מקומות. אבל באיזשהו שלב הבנתי שאם אני ממשיך עם זה אני נשאר באירופה, והיה לי ברור שאני רוצה לחזור לארץ. בין השאר זכיתי במלגה ובתחרויות האביב בשלוש קטגוריות של קרן תרבות אמריקה-ישראל שתומכים בי מתחילת דרכי'.

קמינקא חזר לארץ בשנת 2010, והגיע לאודישנים שהתפרסמו באותה תקופה, עבר אותם בהצלחה והתקבל כנגן אבוב ראשון של הסימפונית ירושלים, רשות השידור. אולם כל אותה עת, ואף לפני כן, הוא היה עסוק גם בהקמת הסטארט-אפ המוסיקלי, יחד עם אחיו יובל קמינקא ועם רועי איציקובסקי, שהיה מדריכו של יובל בצבא.

'הכל התחיל במקרה', מסביר קמינקא את תחילת דרכה של החברה שנמצאת כיום בראש דירוג האפליקציות המוסיקליות בכמה מדינות בעולם, 'הייתי בגרמניה, והגעתי לחופשה לבקר את האחיינים שלי, שהאחד מהם למד גיטרה והשני, הצעיר יותר למד פסנתר. בביקור הקודם, חצי שנה קודם לכן, הצעיר היה כולו נלהב ונרגש כי רק התחיל לנגן. כעת, כששאלתי אותו איך הולך בלימודי הנגינה ואם בא לו שאשמע מה שהוא עושה, הוא אמר לי שהולך בסדר אבל 'אתה חייב לראות את ה-Wii שלי'. וזה כל מה שעניין אותו: הוא העדיף לשחק ב-Wiii, ואני הסתכלתי מהצד על המוטוריקה העדינה שלו, על הקואורדינציה בין הידיים, קשר יד-עין היו כל-כך מפותחים אצלו ! אבל לי היה קצת חבל, כי הוא השקיע שעות בדבר הזה, כשמדובר במשהו שהוא חסר-תוחלת כלומר היכולת הטכנית קיימת שם, אבל גם התסכול שם כשמדובר באימוני נגינה מפרכים. ואז הבנתי. רגע ?! למה לא ללמד את הנגינה דרך משחק?'. וכך התחיל להתגלגל אצלי בראש הרעיון לאפליקציה.

איך זה עובד?

'מדובר באפליקציות שמשתמשים בהן בקרבת כלי-נגינה. כלומר, במקרה של איי-פד, אתה שם את האיי-פד על הפסנתר, והמטרה היא להפוך את כל שלב האימון, של לימוד סולמות ושל קואורדינציה ושל שאר דברים שהם טכניים, אבל חיוניים, למשהו משחקי ומהנה, ולתת מוטיבציה לנגנים. אצל הרבה ילדים שמתחילים ללמוד לנגן יש שלב שבו הם נמצאים בשלב הטכני הזה והוא יכול ממש לתסכל. גם אני כילד לא חובב גדול של סולמות וכדומה, זה שיעמם אותי לגמרי. למען האמת, הייתי פותח את הרדיו ומנגן מה שהייתי שומע. אז רצינו להעביר את התלמידים את השלב הזה בצורה מהירה ומהנה ולהביא אותם לשלב היצירתי – השלב שבו הם יודעים לקרוא, לנגן, לצקת תוכן, וגם ליצור בכוחות עצמם ובצורה שוטפת.'

בשלב הראשון יצאו בג'ויטיונס עם אפליקציה לחלילית, שזכתה להצלחה יפה, בעיקר אצל מורים למוסיקה מרחבי העולם, אולם ההצלחה הגדולה הגיעה עם האפליקציה לפסנתר. עד עכשיו יש לה כבר למעלה משתי מיליון הורדות, ומנגנים בה יותר ממיליון שירים בשבוע, וכל זאת ביותר מ-110 מדינות. היא זכתה בפרסים מפרסים שונים בכל כנסי המוסיקה בעולם, ביניהם גם בפרס מיוחד מטעם האו"ם. אם האפליקציה הקודמת הייתה בעיקר עניין של נגינת שירים בפסנתר ו'ניעור אבק' (והיא אף קרויה ה-Piano Dust Buster), ואף זכתה להצלחה בקרב אלפי מורים שהשתמשו בה והגיבו עליה בחיוב רב, האפליקציה החדשה של הפסנתר, אפליקציה שהיא של לימוד ממש: מהשלבים הראשונים ממש, יד ימין ויד שמאל והקואורדינציה ביניהן ומשם והלאה היא כבר בסקאלה אחרת. ההצלחה לה היא זוכה היא פשוט עצומה: בחנות האפליקציות החינוכיות היא נמצאת בראש מספר ההורדות בארה"ב, רוסיה, סין וב-17 מדינות נוספות. החדשות הטריות והמרגשות עבור כולנו הגיעו ממש לפני שבוע, כשהיא קיבלה פרס נחשב בתחרות שנערכה בכנס של NAAM בלוס-אנג'לס כ'מוצר הטוב ביותר ביותר למתחילים'.

מעבר להצלחה, אני מניח שחלק מהסיפוק נובע גם מהתגובות האישיות שודאי קיבלתם…

ודאי. אנחנו מקבלים המון תגובות אישיות. המנהל של חברת Roland למשל כתב לנו שבארבעים שנה שהוא במקצוע הוא לא ראה דבר כזה ושלדעתו אנחנו הולכים לחולל מהפכה בכל התחום הזה של חינוך והנגשה של מוסיקה ולימוד מוסיקה. אחד המשקיעים הגדולים שלנו הוא מנכ"ל חברת Steinway, שהוריד את האפליקציה הבסיסית יותר לפסנתר לאייפד למסך הטאץ' של בתו בת ה-5. אחרי כמה ימים הוא שם לב שהיא מנגנת שירים פשוטים בפסנתר, וכמובן שהוא התלהב מאוד, ושלח לנו מייל. אז זה מהצד של התעשייה, אבל חלק גדול מהמיילים של התודות מגיעים מהמורים למוסיקה, שמאוד מתרגשים מהדבר הזה – מעל ל12-13 אלף מורים לפסנתר ברחבי העולם. הרי לפני עשרים-שלושים שנה לא היו משחקי מחשב. העולם התקדם בתחום הויזואלי והריגושי, אבל העולם המוסיקלי לא הצליח להדביק את הפער שנוצר. מה שאנחנו מנסים לעשות זה להפוך את העולם המוסיקלי, במיוחד בשלבים הראשונים לויזואלי ולמשחקי. בארץ האפליקציה הראשונה תפסה מאוד יפה, השניה עדיין לא כל-כך, גם בגלל השימוש באייפדים שעוד לא נכנס כאן בצורה מסיבית. היום קיבלנו מייל תודה ממטפל במוסיקה שמשתמש באפליקציה – ההנגשה היא גדולה ורחבה כי לא מדובר רק במוסיקה קלאסית אלא גם בשירי פופ ורוק. הוא משתמש עם המטופלים שלו בעיקר באפליקציה הפשוטה יותר, כי זה פחות עם תווים, אבל התוצאות מרשימות מאוד לדבריו. זו דוגמא טובה: תכנים הבנויים לחינוך המיוחד זה לא משהו שהיה בתכניות שלנו אבל זה מה שג'ויטיונס עושה לכל הגילאים, מילדים קטנים לאנשים שיוצאים לפנסיה, מאנשים שמעולם לא למדו לנגן, וכאלו שלמדו אבל זנחו מסיבות שונות – כל אחד בעצם. יש מחקר שפורסם בארה"ב שאומר ש-85% ממי שלומד לנגן מפסיק לאחר שנה-שנתיים. עכשיו, אני כמוסיקאי רואה את הקהל שלי מתבגר, וזו התשובה של ההיי-טק לעניין: הנגשה. אנחנו מקווים שיותר ילדים יישארו בתחום הזה וגם ייכנסו בעתיד לאולם כנגנים, בזכות השינוי הזה'.

פיאנו-מאניה, אפליקציית לימוד הפסנתר של ג'ויטיונס

פיאנו-מאניה, אפליקציית לימוד הפסנתר של ג'ויטיונס

הראיתם למאסטרו שאזלן את האפליקציה? זה מעניין אותי בגלל ה'ראש הצעיר' והפתוח של המאסטרו והחשיבה הרעננה שלו.

בהחלט, אבל די בחטף, בינתיים. אבל גם במבט החטוף הזה הוא התלהב מאוד והפך תומך ושגריר של הפרויקט. אין ספק שהטכנולוגיה הולכת ונכנסת לעולם המוסיקלי ויש כאן שינוי עצום בהנגשת המוסיקה לקהל. מעבר לכך מדובר בשינוי באופן שבו נתפסת המוסיקה הקלאסית באופן מסורתי. כשיש אפליקציה שהופכת תווים לבס למשל זה שינוי רציני – זו הסנונית הראשונה, ואני בטוח שלנגנים, ובעוד זמן לא רב, לא יהיו יותר עמודי תווים אלא עמוד עם טאבלט, למשל, שבעזרתו יבדקו את עצמם ואת תפקידי הכלים האחרים. אני שמח להיות חלק מהתהליך הזה, ומעבר לכך – עניין החינוך המוסיקלי והטכנולוגיה נכנסים מאוד חזק בכנסים של חינוך מוסיקלי. אני מוזמן לפחות פעמיים בשנה לכנסים כאלו. אין ספק שזהו עתיד החינוך לילדים, אבל לא רק לילדים, כאמור. אתה מכין שיעורים בנגינה עם להקת רוק וירטואלית או תזמורת סימפונית או תזמורת ביג-בנד ומגיש אותם למורה, שיכול לתת פידבק – זה מדהים. וזה מהיר, מאוד מהיר. כמי שלמד חלילית ופיתח את האפליקציה הראשונה שלנו, שהייתה לחלילית, הייתה לי הזדמנות לעבור על כל החומר מא' ועד ת' ולהנגיש אותו. מה שגיליתי הוא שהרבה מהילדים שלמדו חלילית, ואפילו לא בלימוד עם מורה, סיימו את החומר של כל השנה הראשונה בשבוע-שבועיים ! מעבר לכך המורים למוסיקה עצמם יעברו שינוי מהותי וההוראה תשודרג, בעיקר בחלילית, שם הרמה כרגע נמוכה מדי: במקום להתמודד עם חומר שלפעמים מתעכבים עליו המון זמן, כמו סולם, או מקצב, המשוכות הטכניות הופכות לעבירות הרבה יותר בקלות – ואפשר להתמקד בדברים הרבה יותר מהנים כמו פראזות, סגנונות. יש למורה זמן ללמד ולתלמיד לחוות, את חדוות הנגינה, את הנגינה בצוותא, זו דרך להוציא את הנפש המוסיקלית הטמונה בילדים ולהחדיר מוסיקליות בילדים. כי מוסיקה היא הרי לא טכניקה. ממש לא.

בתחילה היו מורים שפחדו שזה יחליף אותם, אבל זה חסר-בסיס. ההיפך הוא הנכון, אנחנו הולכים ועובדים עם המורים במטרה לתת לתלמידים שלהם מוטיבציה להתאמן בבית. חלק גדול מהאפליקציה הוא שיתופי, בין המורה והתלמיד –  התלמיד יכול לשתף עם המורים את שיעורי הבית, והמורה יכול להגיב ולתקן. אנחנו בפיתוח של חלק נוסף שבו התקשורת היא ממש כמו בפייסבוק: המערכת אפילו שולחת הודעות של 'כל הכבוד' ו'יפה מאוד' על תרגילים וכו'. אנחנו מכניסים פנימה גם שירי פופ, מברונו מארס לקווין למי-לא-בעצם. הגענו בנושא הזה להסכמים עם בעלי זכויות של חוברות-תווים מסורתיות מודפסות, להם כמובן אנחנו משלמים תמלוגים – היתרון אצלנו הוא אפשר לנגן כל יד בנפרד, להאט את הקצב וכולי. יש המון כלי לימוד יחד עם חוברות שהתלמידים רגילים אליהן, ולהנגיש אותן.

איפה אתה רואה את הקהל בעוד כמה עשרות שנים, ביחס להתפתחות הטכנולוגית של הנגינה? אנחנו רגילים לאנשים מעונבים שבאים לקונצרטים כבר עשרות שנים, האם החוויה הולכת להשתנות בעקבות הטכנולוגיה? מה לגבי ההפרדה שבין קהל ומבצע והאם הידע של האנשים בכל הנוגע ליכולת הניתוח של מוסיקה ישתנה?

הקהל, כאמור, הולך ומתבגר. אנשים פחות מכירים יצירות קלאסיות, פחות מכירים מלחינים. אנחנו מנסים לשנות את זה. לגבי ההשלכות של הטכנולוגיה בכל הנוגע למוסיקה מודרנית, זה נושא מרתק והשמיים הם הגבול לגביו. בהקשר הזה יכול להיות שהחווייה העתידית של קהל בקונצרט תהיה אחרת לגמרי מאיך שהיא היום. כל אחד עם המכשיר שלו, יוכל לשמוע דברים מסוימים ולעקוב אחריהם, להגביר עוצמה של חטיבות כליות בתזמורת, לדוגמא, אבל זה באמת חסר-גבולות. גם בהקשר הקלאסי, אני רואה חווייה יותר שלמה של האזנה – תוכל לעקוב אחרי התווים, תוכל לקבל 'פוינטרים' של 'על מה לעקוב עכשיו', נושאים, מוטיבים, וריאציות ומה לא. ואולי בכלל זה יהיה לא בתווים מסורתיים. גם עירוב-אמנויות בין סאונד לויז'ואל הופך להיות משימה יותר קלה. להיות חלק מהתהליך הזה בראשיתו זה מרתק, ולי זה גם מאוד מעשיר – למדתי איך לשווק, ולערוך סרטון וידאו להדרכה, ועריכת סאונד בתוכנות סאונד  – כל אחד צריך להיות רמבו בעולם האינטרנטי של היום. כל אחד נותן השראה אחד לשני, וכך גם העבודה בתזמורת. לאחרונה ניגנתי אריות אופראיות, וזה מצא את דרכו כמובן גם לאפליקציה כי קיבלתי המון רעיונות והשראה. זה גם גוזל זמן, אבל זה כיף. השעה כבר מאוחרת ועדיין לא חזרתי הביתה, ובימים של קונצרטים אני מגיע עוד יותר מאוחר. אבל לא הייתי מוותר על שום דבר כרגע. החיים שלי מלאים ואני עושה דברים שאני אוהב.'

pm1

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s