לפני 46 שנים: פייר בולז מבקר בתזמורת

פייר בולז

באוגוסט 1967 הופיעה התזמורת הסימפונית ירושלים (אז עדיין "התזמורת של קול ישראל") במסגרת הפסטיבל הישראלי הראשון שנערך לאחר מלחמת ששת הימים. לבאים לקונצרט זה ניתנה הזדמנות לצפות במלאכתו של אחד מן ה'כוכבים העולים' של עולם הניצוח באותם ימים, פייר בולז, שהיה אז בן 40.
בולז היה מוכר כבר, לצד מלחינים כשטוקהאוזן ולואיג'י נונו, כאחד המלחינים והדוברים הבולטים של דור המלחינים הצעירים, שנשאו את בשורת האוונגרד המודרני האירופי לאחר מלחמת העולם השנייה. היה זה הדור שאימץ בשנות ה-50 את הסריאליזם כשיטה ואת ברן כמופת. אין תימה שבולז בחר לתכנית הקונצרטים (שנערכו ב-10.8 וב-12.8 בירושלים ובקיסריה) שתי יצירות מן האוונגרד של המאה העשרים, פרי עטם של שנברג ו-וברן, לצד פואמה סימפונית של סטרווינסקי וסימפוניה של שומאן – תכנית המשלבת ישן וחדש.

boulez_program1

עמוד 2
עמוד 3

boulez_eng1עמ' 4

מודעה שנתפרסמה בעיתונים הפליגה בשבחו של בולז באמצעות מקבצי שבחים וציטוטים מן העיתונות האנגלית, שליוותה את בולז במסע הקונצרטים שלו שם. אולם, כך מתלונן אחד ממבקרי המוזיקה שכתב על הקונצרט, לא לווה הביקור בכתבות המתארות את שלל פועלו במדורי האמנות של עיתוני ישראל, והרי שמו נודע גם כמלחין חדשני וכתיאורטיקן של מוסיקה. כמנצח, הרי שהוא מאשר את הקביעה לפיה 'המנצחים נולדים ואינם לומדים', כפי שנוכח גם הקהל הישראלי לדעת.

מודעת 'מי הוא פייר בולז?':

whosisboulez1

לפניכם הביקורות על הקונצרטים, האחת משבחת ללא עוררין, והשניה קצת פחות:

על בולז בקיסריה, דבר 1967

בולז בקיסריה

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s