כוכב עולה בשמי ירושלים

בריאן אימל - כוכב עולה בשמי האופרה

לא רבים הם המקרים בהם יכול קהל שוחרי-מוזיקה להגיד שהוא 'היה שם כשזה קרה', כדי לחזות ולהאזין למוזיקאי ברגע הפריצה שלו. מחר צפוי להיות אחד מאותם מקרים, בקונצרט החמישי בסדרה הקלאסית של התזמורת הסימפונית ירושלים, רשות השידור, יזכו באי האולם לחזות בזמר הטנור המוכשר בריאן אימל.

אימל, בן 33 בסה"כ, נחשב לאחד מהכוכבים העולים בשמי האופרה, והוא מגיע לירושלים כשהוא נישא על תשבוחות  המבקרים בעקבות הופעות מוצלחות בקובנט גארדן שבלונדון ובמטרופוליטן בניו-יורק.

וכך כתבו בנ"י טיימס:

השבועיים החלומיים של בריאן אימל"מתנת חג מאוחרת: טנור" \ אנתוני טומסיני

פורסם בניו יורק טיימס בשבוע שעבר – 27.12.12
(תחת הכותרת "Unwrapped After Christmas, a Tenor")


(תצלום: Ken Howard/Metropolitan Opera)

"ביום רביעי בשבוע שעבר, קרוב לחצות, כאשר נקרא אל במת המטרופוליטן אופרה זמר הטנור האמריקני בריאן אימל כדי לקבל את תשואותיו, נעמדו בשורה כל הקאסט עתיר הכוכבים של הפקת הטרויאנים – האופרה האפית מאת ברליוז – והריעו לו ממושכות. ככה, מסודרים בשורה, מריעים בצוותא עם הקהל הנלהב. היתה זו מחווה שסימנה הרבה מעבר לקבלת פנים לקולגה צעיר שסיים זה הרגע בכורה מוצלחת בת 5 שעות על במת המט בתפקיד עוצר הנשימה של אניאס; סגל הזמרים, ובפרט זמרת המצו-סופרן הקורנת סוזן גרהם, שהיתה, כהרגלה, דידו שופעת ומפתה, נראו באמת ובתמים אסירי תודה לאימל, שברגע האחרון הציל את ההפקה עם הופעה משלהבת ובטוחה בתפקיד ההירואי שעומד במרכזה של האופרה הכבירה הזו של ברליוז."

"אימל תפס את מקומו של הטנור מרסלו ג'ורדני, שלוהק לתפקיד ב-2003, להפקה שהועלתה מחדש ב-13 בדצמבר במלאת עשור להעלאתה. כבר בעבר נכתב על ג'ורדני שאת אניאס שלו הגיש בקול רועד ולא יציב, והפעם הוא שר את שתי ההופעות הראשונות בסבב. אך בשבת יצאה ההכרזה שג'ורדני פורש מארבע ההופעות הנוספות ומסיר את התפקיד מהרפרטואר שלו. אימל נקרא אל הדגל."

"אימל בן ה-33 שהה בלונדון באותו זמן, בעיצומן של הופעות באופרה המלכותית בקובנט גרדן, שם גילם את התפקיד הראשי ברוברט השטן, אופרה עלומה-משהו של מאיירבר. הוא שר את ההתפקיד בהופעה האחרונה בשישי בערב, וטס משם מייד לניו יורק, אל במת המטרופוליטן אופרה. הפעם האחרונה שהופיע מעל במה זו היתה בשנת 2000, כשהיה בן 20 והעפיל לשלב הגמר באודיציות הפתוחות שעורכת המט-אופרה בתמיכת המועצה הלאומית האמריקנית לאמנות."

"אך המעבר החד לא הרתיע אותו. אימל נתן ביצוע מנוסה של אינאס, תפקיד אותו גילם לפני שנה בהפקה חדשה של הטרויאנים בקובנט גרדן. גם שם, לפני שנה, נקרא אימל לדגל, לאחר שהטנור ג'ונס קאופמן נאלץ לפרוש לאחר חודשים של הכנות בשל התאוששות איטית מווירוס. אינאס, הגיבור הטרויאני של ברליוז, הוא אחד התפקידים הקשים והתובעניים ברפרטואר. הוא דורש שילוב של כמה סגנונות ווקאליים: פסאז'ים הרואיים בהם הטנור נדרש לאיכויות וגנריות כדי להתעלות מעל לתזמור של ברליוז, לצד רגעים מעודנים של ליריות צרפתית, ששיאם בסוף המערכה הרביעית, כשאינאס ודידו מבצעים דואט אהבים ענוג."

"קולו של אימל הוא גברי, בעל גוון כהה מובהק, עם ויברטו מהיר ומרקם ארצי, שנותר באיכות אחידה לכל אורך המנעד הקולי. בסצנה התובענית שמסיימת את הטרויאנים, כשאינאס נעתר לסימני הרפאים שרודפים אותו ונוטש את אהובתו דידו כדי לממש את יעודו ברומא, אימל שר את התפקיד בעוז כאחוז דחף אובדני, שמתפרץ בכמה תווים שמרטיטים בנוכחותם המלאה והעוצמתית. אך שיאו היה בשילוב העדין בצלילים הגבוהים של הדואטים עם המצו-סופרן סוזן גרהם. עם אימל לצידה במקום ג'ורדני, גרהם היתה דידו משוחררת בהרבה, ושרה בליריות מרקיעת שחקים ובצליל ממיס לבבות."

הקונצרט, אגב, הוא חלק מהתכנית הבינלאומית של המטרופוליטן והועבר בשידור חי למילוני צופים ברחבי העולם.

עד כאן דבר המבקר, שהקדיש, כפי שניתן לראות את חלק הארי של ביקורתו להופעתו המרשימה של אימל.

לקריאת הביקורת באנגלית:

http://www.nytimes.com/2012/12/28/arts/music/les-troyens-with-bryan-hymel-at-metropolitan-opera.html?_r=1&adxnnl=1&adxnnlx=1356644766-hvWfDFicZ4ZOEj8Rlqlnvg&

בריאן אימל על גילום דמותו של אינאס באופרה:

ואם עוד לא השתכנעתם:

אימל ב'כרמן':

וילהלם טל:

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s